Wie ben ik?
Mijn naam is Heidy Weisbeek. Al sinds de basisschool heb ik meer met taal dan met rekenen. Ik mocht graag mijn poppen en knuffels voorlezen, die ik dan in de kring had gezet. Eigenlijk kon ik toen nog helemaal niet lezen, maar met fantasie en plaatjes kijken kom je een heel eind. De boeken, liefst steeds weer dezelfde, die mijn ouders aan mij voorlazen, kende ik vaak uit mijn hoofd.
Ook nu ik zelf moeder ben, geeft voorlezen veel plezier. Zowel voor mijn kinderen als voor mijzelf. Voorlezen is een mooie manier om de taalontwikkeling van je kind een handje te helpen.
Waarom ik taalontwikkeling zo belangrijk vind?
Met taal begint alles. Al bestaat het communiceren voor een groot deel uit niet gesproken onderdelen, zoals gezichtsuitdrukking en lichaamstaal. Met het begrijpen (horen en lezen) én het kunnen gebruiken van woorden (praten en schrijven) ligt de wereld aan je voeten.
Door het beheersen van de taal krijg je de kans om te leren. We hoeven niet allemaal professor te worden, maar de kans krijgen om te worden wat je graag wilt, gun ik iedereen.
Na de komst van onze tweeling, ben ik tijdelijk gestopt met werken
Ik wilde zelf heel graag verpleegkundige worden. Dus na de middelbare school heb ik een werkend-leren opleiding gevolgd in het ziekenhuis. Daar heb ik 10 jaar, op verschillende afdelingen, met veel plezier gewerkt. Daarna heb ik de post-HBO opleiding tot Verpleegkundig praktijkondersteuner in de huisartsenpraktijk gevolgd. Ik heb zes jaar bij verschillende huisartsen eigen spreekuren gedraaid.
Na de komst van onze tweeling, ben ik tijdelijk gestopt met werken.
De twee jongens waren niet vlot met praten. En hadden, zoals veel tweelingen, een eigen taaltje ontwikkeld. Vaak begrepen we niet wat ze bedoelden. Wat veel gefrustreerd huilen opleverde.
Begin 2017 heb ik de oudercursus Babygebaren bij Gebarenstem gedaan. Het zelf leren van de gebaren tijdens deze lessen vond ik al erg leuk om te doen. Maar het toepassen bij de kinderen vond ik gewéldig.
Daarom volgde ik daarna verschillende andere cursussen in het Nederlands ondersteund met gebaren (NmG).
Baby- en Kindergebaren is een ontzettend leuke en makkelijke manier om de taalontwikkeling én het zelfvertrouwen van je kind te stimuleren.
“Wat bedoelt hij nou toch?!”
Omdat de tweeling toen anderhalf jaar oud was, gebaarden ze allebei al vrij snel terug. Als ik terugdenk aan het moment waarop de jongste van de twee dit voor het eerst deed, dan raakt dat mij nog steeds:
We zaten aan tafel een broodje te eten. Zijn beker melk viel om. Geeft niks, laatste beetje drinken. Dus z’n beker en bord verzet, tafel schoongemaakt, bordje terug op tafel. Broodje lekker opgepeuzeld.
Hij begint te wijzen, druk te brabbelen, en even later hoorde ik gefrustreerd gejengel.
Nóg een broodje? Nee.
Het knisperboekje? Nee en schudt nu driftig zijn hoofd.
Wil je uit de stoel? Neehee. Hij huilt
Bij elke vraag die ik stelde, werd hij bozer. En ik werd er gewoon onzeker van. “Wat bedoelt hij nou toch?!”
Ineens werd hij rustiger, keek naar zijn handjes, toen weer naar mij, leek even te aarzelen maar bewoog met zijn vuistjes.
Wil je nog melk?!
Een diepe zucht van opluchting en stralende oogjes JAAH! Mama begrijpt het!
Met de Baby- en Kindergebaren methode gebruik je gebaren tijdens het praten.
Als moeder/vader van een dreumes of peuter herken je wellicht zo’n situatie. Dat je kleintje je heel graag iets wil vertellen, maar dit nog niet met (duidelijke) woorden kan. Merk jij dan ook frustratie bij je kind? Of onzekerheid bij jezelf?
Met de Baby- en Kindergebaren methode gebruik je gebaren tijdens het praten. Met behulp van losse gebaren uit de Nederlandse Gebarentaal maak je een plaatje bij de klanken. Dus je laat de taal niet alleen horen maar ook zien aan je kindje. Dit maakt het makkelijker om taal te begrijpen. Met gebaren kan jouw kind zich makkelijker uiten.
Kinderen kunnen namelijk veel eerder gebaren maken dan dat ze kunnen praten. Ze kunnen nu laten zien wat ze willen zeggen. Met gebaren kom je erachter wat er in het hoofd van je kleintje omgaat!
Na de ervaringen met mijn kinderen, en het plezier dat ik zelf uit het gebruiken van gebaren haalde, wist ik het zeker: hier wil ik meer mee doen. En heb ik in maart 2019 de opleiding tot docent baby- en kindergebaren afgerond.
Baby- en Kindergebaren is een ontzettend leuke en makkelijke manier om de taalontwikkeling én het zelfvertrouwen van je kind te stimuleren.
Dit gun ik jou én je kind(eren) ook. Als docent Baby- en kindergebaren wil ik heel graag deze methode doorgeven zodat ook jullie elkaar sneller begrijpen. En je kind niet meer overstuur hoeft te raken omdat hij niet duidelijk kan maken wat hij bedoelt.
Ga in gesprek met je kind, ook vóórdat hij kan praten!