Niet elk kind is even talig…
Als pedagogisch medewerker heb jij een belangrijke rol in de (taal)ontwikkeling van jonge kinderen. Of je nu met baby’s, dreumesen of peuters werkt.
Je bent opgeleid om de ontwikkeling van kinderen op een speelse, maar deskundige manier te stimuleren. Alle activiteiten op de dag staan in het teken van die ontwikkeling.
Bij alles wat je doet met en voor de kinderen is taal steeds aanwezig. Je praat veel op je werkdag. Het is immers belangrijk dat kinderen veel verschillende woorden horen, zodat ze zelf een woordenschat gaan opbouwen.
Maar ja, niet elk kind is even talig. En je hebt vast weleens gemerkt dat kinderen tijdens het voorlezen van een prentenboek er met hun aandacht niet meer bij kunnen blijven.
Baby’s, dreumesen en peuters zijn heel visueel ingesteld. Met hun ogen ontdekken ze de wereld om hen heen. En nemen alles in zich op. Zonder zelf te beseffen dat het een fles/beker melk heet, snappen ze wel dat dat voorwerp betekent dat ze te drinken krijgen. Plaatjes vertellen hen daarom ook heel veel. Daar maak jij als PM er natuurlijk gebruik van. Jij hebt op de groep vast ook het dagritme met plaatjes aan de wand hangen.
“We gaan de jassen aandoen, want we gaan lekker naar buiten. Kom jongens!”
Zelfs volwassenen kunnen dingen beter begrijpen en beter onthouden als ze er ook een plaatje van hebben gezien. Denk maar eens aan een folder over een medisch probleem. Over het hart bijvoorbeeld. Daar kan de dokter een heel verhaal over vertellen. Maar als hij jou met een plaatje laat zien, hoe het hart hoort te werken, wordt het veel duidelijker. En als jij dan thuis de folder openslaat, en dat plaatje weer ziet herinner je prompt de uitleg weer.
Hoe kun je er nou voor zorgen om nog meer te laten zien aan de kinderen? Je werkt al met plaatjes. En anders wijs je dingen aan. Maar dan blijft taal soms nog lastig voor kinderen. Want elke PM-er vertelt het net even anders als hij het plaatje gebruikt. Of als er langere zinnen worden gebruikt, kan het zo zijn dat ook een peuter de opdracht niet begrijpt. “We gaan de jassen aandoen, want we gaan lekker naar buiten. Kom jongens!”
1 op de 4 kinderen gaat, ondanks alle inspanningen van de pedagogisch medewerkers, met een taalachterstand naar de basisschool.
Daar schrok ik best van.
Wat mijn klanten zeggen
“Tijdens de corona periode hebben we deze cursus online m.b.v videobellen gevolgd. We kijken terug op een leuke en leerzame cursus door Heidy.
Je krijgt echt waardevolle tips met ruime afwisseling in theorie, oefeningen en interactie.
Ze heeft een prettige manier van lesgeven en de gebaren zijn goed na te doen.
We vonden het echt leuk om te doen en na de tweede les maakte ons kleine Floris ook al de eerste gebaren
en dat maakt het natuurlijk extra leuk.”
“Saar lijkt de gebaren nu achter elkaar over te nemen. We zijn nu een weekje op vakantie in een huisje en in de badkamer maakte ze ineens uit zichzelf het gebaar voor ‘bad’. Ik ben dan even helemaal verbaasd. Het is zo leuk dat ze met ons kan delen wat ze ziet en wat er in haar koppie om gaat. Ook heel handig om haar, ondersteund met gebaren, te kunnen vertellen wat er komen gaat. Die voorspelbaarheid geeft een soort veiligheid denk ik, zeker in zo’n andere omgeving nu op vakantie. Ik dwaal af, maar we zijn dus enthousiast. ;)”
“Onze zoon sprak nog niet of nauwelijks toen we aan de cursus begonnen. Hij huilde vaak uit frustratie omdat hij iets duidelijk wilde maken. Maar met wijzen alleen lukte dat natuurlijk niet altijd… Ik zat dan met mijn handen in het haar. Het voelde zó ongemakkelijk! Ik moest als moeder mijn kleintje toch kunnen geven wat hij nodig had. Dat we nu door de gebaren zoveel makkelijker kunnen communiceren met ons zoontje is echt iedere euro van de cursus waard geweest.”
Na deze workshop
- Heb je je verdiept in het belang van een goede taalontwikkeling
- Heb je, letterlijk, tools in handen om taalachterstand te voorkomen
- Kun je in je eigen woorden vertellen waarom gebaren belangrijk zijn voor elk kind.
- heb je gebaren geleerd voor de dagelijkse handelingen zoals verschonen/zindelijkheid, eten/drinken en slapen maar ook over de belevingswereld van kinderen zoals spelen, dieren, buiten/voertuigen en het weer.
- Weet je hoe je gebaren kunt leren aan jonge kinderen
- Heb je gemerkt hoe leuk het is om met gebaren aan de slag te gaan.
- Weet je hoe je gebaren van kinderen kunt herkennen
- Zul je in de praktijk merken wat het met kinderen doet als ze zelf gebaren kunnen maken.
- Kun je in gesprek met kinderen die nog niet (goed) kunnen praten.
- Ervaar je meer rust op de groep
- Ontvang je tips hoe je het als team/afdeling of organisatie kunt volhouden
Dat wil jij toch ook?